В И Р У С Ъ Т

Спомням си много ясно онзи ден. Бях хванал някакъв гаден вирус, поради което се наложи да си взема болничен. Стоях си вкъщи, слушах “End of the Beginning“ на Black Sabbath и, подобно на лирическия герой, и аз си размишлявах философски – в какъв етап се намирам – в края на едно начало или в началото на един край. Какво имам предвид? Тогава и аз самият не бях сигурен, но нека разкажа своята история и може би, съвсем след малко заедно ще разберем.
Музикалната ми настройка не бе случайна. Използвах болничните дни за да напиша публикация на блога си, която отлагах с месеци. Беше ме сполетяла студената реалност на раздялата. И то от онези тежките – след дълга и щастлива връзка. Но фокусът на публикацията ми не бе в това как и защо приключи връзката, а отношението, с което останах към любовта като цяло. Мъртво (или поне тогава така си мислех). Затова и търсех отдушник – интернет, където да споделя „нестандартното“ си отношение. Спомням си някои от размишленията ми:
Някога виждах един допълнителен, магичен слой над всичко онова, което наричаме животински инстинкти или закони на природата. Да, ние сме различни от животните, най-вече защото имаме този дар – словото и можем да облечем емоциите в думи и да ги превърнем в обяснения в любов, в поезия, в романи или пък вътрешна рационализация на чувствата ни, но всъщност всичко е един неконтролируем порив, който идва, просто защото трябва да дойде, защото „дивото зове“, а не защото сме „срещнали the one” или защото сме го „избрали“.
По-нататък в статията настоявам, че едва ли не съм преминал през всичко (ха, само ако знаех, какво ме чакаше) и обяснявах, че съм бил от и двете страни на това кой първи поставя края, кой се влюбва първи и че познавам и споделената и несподелена любов.
Бях напрегнат от идеята, че ще споделя толкова лични неща, като случки и възгледи пред познати и непознати и затова реших първо да пратя черновата на една стара и добра приятелка – Кристина. След като тя прочете, се чухме по телефона, за да обсъдим публикацията.
– Стан, време е да спреш да се луташ в миналото и да продължиш напред, забрави за…
– Кристина, забравил съм, отдавна не…
– Видимо не си – прекъсна ме отегчено тя. – Още си афектиран и затова ги пишеш едни такива…
– Какви?
– Ами не е редно просто една раздяла да променя някакви екзистенциални нагласи у теб, едва ли не да ставаш нов човек, изгубил вяра в човешкото. Това е просто връзка, връзките идват и си отиват.
– Тъкмо в това е проблемът. Ти го каза – „просто“ връзка. След последния път осъзнах, че нищо няма кой знае каква стойност – да си във връзка, да казваш на някого „обичам те“, да се вричаш. Или поне вече за мен няма такава, каквато някога имаше.
– Такава ти е нагласата в момента! Сигурна съм, че много скоро ще срещнеш новата най-най-подходяща, в която ще се влюбиш и ще започнеш отново да гледаш по-розово на света.
– Аз не се съмнявам, че ще срещна подходяща. Хората не са толкова уникални, за колкото им се иска да се мислят. Сигурно има стотина или по-малко основни характера с толкова много повтарящи се вкусове и качества. Ако всеки ден се разминаваме с хиляди души по улиците и в градския транспорт, значи срещаме минимум десетки, с които бихме се намерили за подходящи, просто няма как да знаем автоматично. Това е. Никой не е наистина незаменим.
– Докато не започнете да споделяте времето си заедно и след като се разделите, разбираш колко уникален е бил този човек за теб. Като тесто, от което изрязваш с формички, за да опечеш курабийки, само че всяка оставаща дупка е наистина уникална!
– Не знам дали „научаваш“ или просто така си внушаваш, че са уникални дупките, но да, така се чувствам аз – като тестото, което остава от сладките – цялото на дупки, непотребно и за изхвърляне.
Кристина вече не се сдържа и се изхили на черногледото ми настроение.
– Ха-хах! Стига, Стан, ако искаш да срещнеш наистина подходящ човек и да си отново щастлив, дай си пауза и помисли дали да публикуваш тази статия! С този открит негативизъм никой няма да те хареса.
Така и стана – послушах Кристина и дълго премислих. Цял един час (…), след което публикувах статията. Някак напук. Казах си – „Няма да ме харесват ли? Нека, не желая! Не искам никой да ме харесва, не искам връзки и празни надежди, обещания и накрая разочарование!“
Дори изпих чаша-две шардоне по този повод. Резонно – оказа се съдбовна вечер! Но не – това няма да е историята на следващото ми влюбване. Тази нощ бе началото на нещо много по-сериозно.
Това нещо започна както скучаех и си разглеждах инстаграма, подсмърчайки (гадна настинка). По едно време получих случайна нотификация за поредния последовател. Видях, че е жена. „Красива профилна снимка“ – казах си. – и разбира се, кликнах да разгледам профила ѝ – уви – беше скрит профил. „Долорес 98!“ – възкликнах на глас – „няма да ѝ пращам запитване за следване; доста е… млада“. След това съм заспал, дори не помня кога.
Събудих се около 10 сутринта, стряскайки се. Сънувах, че закъснявам за работа, но после бързо се опомних – беше петък и имах още един ден от отпуската. После си спомних за още един сън, преди този. Сънувах, че си писахме с мистериозната Долорес от снощи. Не бе нетипично за мен да сънувам, че си пиша с някого – явно отдавам твърде голямо значение на онлайн интеракциите и е време да ги намаля. Или пък да увелича тези в реалния свят? Уви – вместо да затворя отново очи и да си доспя (вирусът не ме беше напуснал), то направих голяма грешка и посегнах към телефона си.
Не щеш ли, сънят ми „позна“. Имах съобщение от въпросната Долорес. По фейсбук! Момент да погледна дали е същата – да, същата профилна снимка от инстаграм, и пак така – цялото съдържание на профила ѝ – скрито. Много потайна – изсмях се наум. А съобщението ѝ? „Явно и ти драскаш, макар и под друга форма“ Не бях сигурен как да реагирам на красивото момиче, което проявява толкова необясним, но пък не неприятен интерес към онлайн персоната ми и написах просто:
– Хм?
– Ами писането, тоест. Писане, драскане, така му викам. А аз си драскам с четката.
– Какво си драскаш? – навярно е смешно, но първоначално наистина не я разбрах.
– Ами аз им викам драсканици – тези неща, които излизат от мен. Приятелите ми ги наричат картини.
– Аха. Само не разбрах скромничиш ли в момента или си правиш комплимент. (вкарах три смеещи се човечета, за да не изглеждам с укорителен тон).
– Ха! Комплименти? Никой не ми прави такива, най-малко аз на себе си.
Това твърдение ми се стори невероятно, но го приех като подкана да опитам. Може би има висок критерий за понятието комплимент?
– Имаш красиво име! (искаше ми се да кажа и лице, но петстотинте харесвания на профилната ѝ снимка вече ѝ го бяха казали под една или друга форма) Идва от „тъга“ на френски, нали така?
– Не точно. От испански е, но благодаря.
– Нека си стиснем ръцете, че думата е с латински произход?
– Дадено! Но никой не може да ми разясни произхода на тъгата вътре в мен…
– Значи не е само името?

Не знам дали реторичният ми въпрос смути твърде много събеседничката ми или какво точно се случи, но тя просто изчезна. Подобно изчезване по средата на разговор винаги сътворява лек смут у мен, но какво да се прави – рисковете на онлайн комуникацията – никога не знаем с какво е зает другият отсреща.


Страници: Стр. 1 Стр. 2 Стр. 3 Стр. 4 Стр. 5 Стр. 6 Стр. 7